Ketam Sungai

Posted on 18th October 2009 by Mohd Khairudin in Maklumat,Renungan - Tags: ,

Teringat sewaktu kecil-kecil dahulu, masa berada di kampung bila tengok banyak ketam sungai. Lama dah tak makan ketam sungai, rasa teringin sangat sebab dah lupa keenakan dan kemanisan isi dia. Berbeza dengan ketam laut yang lebih mudah untuk diperoleh di pasar-pasar. Tapi kali ni di pasar malam terjumpa sorang penjual ketam nipah ni apa lagi tanya berapa harga. Harga yang kecil sikit saiz dia RM10.00 sekilo manakala yang besar pula RM20.00 hinggit sekilo. Memandangkan sudah lama tak menjamah isi ketam nipah(ketam sungai ni, maka beli lah 2 ekor ketam besar dengan harga RM10 ringgit. Selepas beli macam mana nak masak ni? Telefon pula mak di kampung..Akhirnya sepakat untuk…rebus pun sodap. Kata mak; ” Mahal teh lek sano, lek sini sepuloh rial ado la dale 3,4 ekor”. Nak makan tak kira sangat sebab dah lama tak jumpa.

 

Masa dulu semangat tangkap ketam dengan ayah pergi ke sungai, seronok sangat bila berjaya tangkap sendiri ketam. Pengalaman disepit ketam pun sukar untuk dilupakan, huhu sakit “siot” :-) . Tak percaya ha! Cuba letak tangan nak tau

 Ketam Dalam Periuk

Biasanya kalau musim tangkap ketam kira macam pergi berkelah, bawak bekal nasi, lauk, air minum dan tak lupa umpan ketam iaitu ikan kering(masin). Masa ni memang best, pergi sekolah pun teringat macam mana nak tangkap ketam hihi.. Ha! Yang ni lebih kurang rupa alat yang saya pakai untuk tangkap ketam;

 Bito

mana tak sepit tangan dah alat penangkap dia “open air”, kena cergas la untuk tangkap dia dan kurung. Takut juga main-main di tepi sungai masa dulu al maklum lah di air yang tenang jangan disangka tiada bu… Meremang bulu roma, buat tak reti je masa tu.

Ok berbalik pula dengan dua ekor ketam tadi, selepas direbus apa lagi Asyraaf pun; “nak tam! Nak tam!”. Seronok la dapat menikmati makanan yang dah lama tak makan. Mak Asyraaf :-) kata dia tak pernah makan ketam ni, masa beli kat pasar tempoh hari tengok ketam ni dia kata macam tak lalu tapi bila lihat ni

Ketam Siap Untuk Dimakan

Emmm..lepas tu Licin!

p/s: Cintailah Sungai Kita agar kebersihan terbela dan hidupan sungai kekal memberi manfaat pada kita. Jangan seperti ketam mengajar anak berjalan. Tak perlu tengok orang, tapi tengok dan nilai diri kita :-) 

Related Posts with Thumbnails
Be Sociable, Share!
  

6 Comments »

  1. prednisone without prescription,

    Comment by explained here, — August 30, 2016 @ 4:16 pm

  2. Lexapro,

    Comment by lexapro — August 30, 2016 @ 4:27 pm

  3. tretinoin cream,

    Comment by tretinoin cream — August 30, 2016 @ 4:33 pm

  4. azithromycin,

    Comment by Azithromycin Online — August 30, 2016 @ 4:50 pm

  5. celebrex,

    Comment by celebrex generic cheap — August 30, 2016 @ 5:01 pm

  6. doxycycline online,

    Comment by Doxycycline — August 30, 2016 @ 5:35 pm

  7. allopurinol,

    Comment by Buy Zyloprim — August 30, 2016 @ 6:16 pm

Leave a comment

Mohd Khairudin Dot Com

↑ Grab this Headline Animator