Cara Jimat dan Selamat Pos Barang

Sekarang ni ramai yang buat bisnes pos barang. Ada yang guna Ebay, Mudah, Lelong dan sebagainya. Ada yang nak buat tapi tak tahu, maka ramai lah yang membeli eBook yang berkaitan. Pada pandangan aku la jika suatu benda yang kita nak buat jika kita tak mahu baca dan tak mahu belajar senang cerita tak nak berusaha sampai bila pun kita tak tahu. Beli eBook pun bila buka eBook tu baca belum habis lagi dah tak sabar nak buat pun tak jadi. Yang untungnya cuma mereka yang berjaya menjual eBook. Tapi tidak salah kerana bila-bila masa pun boleh buat rujukan balik cuma masa terbuang sikit. Buat koleksi pun ok juga eBook tu. Aku bukan nak bercakap tentang eBook tapi nak bercerita tentang Pos Barang, ya! Cara Selamat Pos Barang pada pandanganku. Barang yang kita nak pos mungkin pakaian atau barang-barang, dokumen dll. Memandangkan masih ramai yang tidak tahu kaedah untuk pos barang lebih selamat aku saja pandai-pandai je ni, kalau tersilap juga komen-komen la ya.

Sebelum tu nak tanya sikit korang ada lesen ke main jual beli barang melalui pos tu? Barang-barang tu original ke tak tu? Kalau sekadar nak tolong kawan-kawan yang nak pakai barang,”Nak Idup”,tolong kawan-kawan berniaga tu tak kisah lah tapi kalau untuk tujuan komersial fikir-fikir la. Negara kita ni ada undang-undang bukannya apa harga barang makin hari makin naik, para peniaga yang berdaftar kena bayar lesen, sewa premis, cukai jadi tak adil lah cuma peniaga yang naikkan harga barang yang tak berpada-pada tu hmm tanya orang KPDN la.

Baiklah berbalik kepada urusan pengeposan barang. Oleh sebab aku ada pengalaman sikit-sikit tentang pos barang. Cara yang selamat untuk pos barang senang saja pergi pos kat Pejabat Pos Malaysia la Ha! Ha! Ha! :lol:  . Sorry melawak, jika nak pos dalam negeri minta dengan orang jaga kaunter tu “Pos Daftar/Register Dalam Negeri”. Jika nak pos ke luar negeri minta dengan orang jaga kaunter tu “Pos Register/Daftar Luar Negeri”. Bukannya apa senang nak track id number. Ini bagi yang nak pos barang cara ekonomi, kira selamat tanpa rushing la. Pos Laju dan Pos Ekspress tu nama lagi “Laju” dan “Ekspress”..Kalau kita nak naik Boat Laju dan Bas Ekspress faham-faham la harga dia :-) .  Oh! ya satu lagi jika mahu pos barang ke luar negeri minta borang kastam yang warna hijau tu untuk declare barang. Rasanya setakat ni saja lah perkongsian tentang cara Jimat dan Selamat Pos Barang.

VN:F [1.8.1_1037]
Rating: 8.2/10 (5 votes cast)
VN:F [1.8.1_1037]
Rating: 0 (from 0 votes)
Cara Jimat dan Selamat Pos Barang8.2105
Related Posts with Thumbnails
Be Sociable, Share!
  

44 Comments »

  1. Hello!

    UN:F [1.8.1_1037]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    UN:F [1.8.1_1037]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Comment by dysfunction — June 25, 2016 @ 12:56 am

  2. [url=http://buy-mobic.eu/]buy mobic[/url] [url=http://clonidine-online.eu/]clonidine[/url] [url=http://augmentin875.nu/]augmentin 875[/url] [url=http://cipro-500mg.ru/]cipro 500 mg[/url]

    UN:F [1.8.1_1037]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    UN:F [1.8.1_1037]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Comment by aslync1dzhtf — June 25, 2016 @ 9:42 am

  3. [url=http://buytetracycline.pro/]buy tetracycline[/url] [url=http://ataraxonline.cricket/]atarax liquid[/url] [url=http://cialis5mg.eu/]cialis 5mg[/url] [url=http://cipro500.party/]cipro[/url]

    UN:F [1.8.1_1037]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    UN:F [1.8.1_1037]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Comment by aslynce85bdg — June 26, 2016 @ 12:01 am

  4. [url=http://buy-sildenafil.party/]buy sildenafil citrate online[/url] [url=http://arimidex-online.top/]generic arimidex[/url] [url=http://phenerganonline.bid/]as example[/url]

    UN:F [1.8.1_1037]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    UN:F [1.8.1_1037]
    Rating: 0 (from 0 votes)

    Comment by aslyncixyld9 — June 26, 2016 @ 10:06 am

Leave a comment

Mohd Khairudin Dot Com

↑ Grab this Headline Animator