Harga Bahan Api Di Malaysia

Posted on 17th December 2017 by Mohd Khairudin in Maklumat,Rujukan,Umum - Tags: , , , , ,

Salam hormat saya ucapkan kepada semua pelawat dan pembaca blog. Hari ini saya ingin berkongsi tentang harga bahan api di Malaysia. Harga bahan api iaitu minyak petrol(Ron95 dan Ron97) dan diesel seperti mana yang kita sedia maklum bahawa kiraannya berdasarkan naik atau turunnya harga minyak mentah dunia. Berikut merupakan “Candlesticks Chart” mingguan untuk harga minyak mentah dunia (Crude Oil):

Berdasarkan “Candlesticks Chart” di atas(terdapat sedikit perbezaan nilai mungkin berlaku kerana perbezaan harga jual beli jika dirujuk dengan Chart yang disediakan oleh broker yang berlainan)Pada minggu lepas(11-15/12/2017), dagangan minyak mentah dibuka pada harga US Dollar 57.17 setong($57.17/barrel),kemudian meningkat naik sehingga $58.55 setong pada hari Selasa(12/12/2017). Selepas itu dagangan menurun sehingga $56.09 setong pada hari Khamis(14/12/2017). Walaupun begitu, harga minyak mentah kembali menokok sehingga $57.47 dan ditutup dagangan minggu lepas pada harga $57.36 setong. Secara keseluruhannya kita dapat lihat sedikit kenaikan daripada harga dagangan dibuka pada Candlesticks. Jom kita sama-sama lihat rentetan harga bahan api di Malaysia.. Ops! Sebelum tu mari kita lihat harga minyak Petrol dan Diesel di Malaysia pada minggu lepas (selepas pengumuman hari Rabu;06/12/2017):-

Harga Minyak Petrol Ron95 : RM2.25/Liter (turun empat sen)

Harga Minyak Petrol Ron97 : RM2.52/Liter (turun lima sen)

Harga Minyak Diesel : RM2.20/Liter (turun satu sen)

Baiklah jom kita lihat rentetan harga bahan api di Malaysia selepas kiraan berdasarkan harga minyak mentah dunia bermula setiap bulan(Jan-Mac 2017) dan setiap Minggu(bermula Mac2017):

Mac 2017:

Harga Minyak Petrol Ron95 : RM2.30/Liter (tiada perubahan)

Harga Minyak Petrol Ron97 : RM2.60/Liter (tiada perubahan)

Harga Minyak Diesel : RM2.20/Liter (naik lima sen)

Februari 2017:

Harga Minyak Petrol Ron95 : RM2.30/Liter (naik dua puluh sen)

Harga Minyak Petrol Ron97 : RM2.60/Liter (naik dua puluh sen)

Harga Minyak Diesel : RM2.15/Liter (naik sepuluh sen)

Januari 2017:

Harga Minyak Petrol Ron95 : RM2.10/Liter

Harga Minyak Petrol Ron97 : RM2.40/Liter

Harga Minyak Diesel : RM2.05/Liter

Please follow and like us:
  

Rumah

Posted on 7th October 2017 by Mohd Khairudin in Renungan,Rumah - Tags:

Salam hormat kepada semua pengunjung blog. Pada kali ini saya ingin berkongsi tentang rumah. Syukur Alhamdulillah tahun ni saya telah dikurniakan rezeki untuk mendiami rumah sendiri. Bertahun kami menyewa rumah(Quarters) kerajaan.  Bak kata orang rezeki, ajal dan maut di tangan Tuhan. Bagi mereka yang belum menetap dirumah sendiri jangan bersedih mungkin masanya kan tiba, mungkin rezeki anda terdapat pada “part” yang lain seperti kebebasan, melancong, kereta, sentiasa cukup dll. 🙂 .

walau apa pun kita akan sentiasa berusaha untuk kebaikan dan kejayaan hidup. Baiklah.. Jika cakap tentang rumah.. Harga rumah semakin hari semakin naik kan? Betul tak! Tapi tengok kawasan juga la kan. Hakikat yang harus diterima oleh saya rumah saya keluasannya tidak berbaloi dengan harga.. Senang cerita harga mahal tapi sempit atau tak cukup luas.. Bukan kita tak bersyukur tapi begitu lah hakikat.. Mungkin kebanyakan rumah taman begitu lah lebih lebih lagi lokasi berdekatan dengan pusat pendidikan atau bandar serta tempat tinggi (terlindung daripada kawasan banjir).  Jadi.. Jika nak puas hati lebih baik beli tanah lepas tu buat rumah sendiri.. Save banyak katanya.. Apa apa pun pandangan masing2 & akan ada pro dan kon nya.

Bersambung.. (Jika berkelapangan) 🙂

Please follow and like us:
  

Trading Forex Guna MetaTrader

Posted on 3rd August 2017 by Mohd Khairudin in Maklumat,Rujukan,Teknologi - Tags:

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera..

Perisian yang paling mendapat tempat dikalangan trader seluruh dunia ialah perisian MetaTrader 4. Kebiasaanya syarikat broker akan membangunkan/menyediakan perisian untuk kegunaan klien mereka. Walaupun begitu, perisian MetaTrader 4 lebih mendapat langganan banyak broker mahupun trader. Sekarang MetaTrader 5 telah mula digunakan oleh sesetengah broker atau trader.

Anda boleh mendapatkan perisian MetaTrader 4 atau MetaTrader 5 di laman MetaQuotes untuk Trading Forex, Spot Emas, Minyak Mentah dll.

Bersambung…

Please follow and like us:
  

Mohd Khairudin Dot Com

↑ Grab this Headline Animator

 2006-2017 | www.mohdkhairudin.com | Part Time Trader Since 2006
6 visitors online now
1 guests, 5 bots, 0 members
Max visitors today: 6 at 01:26 am UTC
This month: 30 at 02-06-2018 06:22 pm UTC
This year: 34 at 01-28-2018 02:44 am UTC
All time: 133 at 02-01-2017 04:09 am UTC